“WAT STILTE AL NIET KAN BEREIKEN”

Evaluatie verslag groep 6 van de basisschool.
Fysiek/ Mentale weerbaarheids training.

Elke keer dat ik het woord weerbaarheids training typ, geeft mijn computer
er een rode lijn onder. Fout geschreven dus. Kijk je dan bij
spellingscontrole, dan zie je als alternatief eerbaarheidtraining. Toch
hebben deze twee een verbinding met elkaar. Hoe eerbaar kun je wel niet zijn
als je op alle fronten weerbaar bent? Gedurende de lessen heb ik veel van
mijzelf geleerd. Het kostte mij dan ook geen moeite om me tussen de kinderen
te plaatsen. Dit is niet alleen de verdienste van mijzelf geweest maar ook
die van de kinderen.
Weerbaarheids training, mijn eerste gedachten gaan uit naar niet gelijk reageren, tel tot tien en denk na voor je wat doet. Toch heb ik er gedurende deze cursus een andere kijk op gekregen. Het begint met stilte, leer naar jezelf te kijken en breng je gedachten terug naar je eigen ik. Dit belangrijke facet was nooit in mij opgekomen, maar blijkt een positieve invloed te hebben op elk individu dat mee doet. Deze mentale training kost heel veel energie en wordt dan ook regelmatig afgewisseld met fysieke trainingen.Toch moet je deze fysieke training niet onderschatten. Jezelf durven uiten is hier een belangrijk onderdeel van. Het roepen van nee, ja, wat moet je nou, ik maak het zelf uit, wil je me nu los laten, lijkt eenvoudig maar kan voor sommigen veel problemen opleveren. wpe8.jpg (2986 bytes)
Rei   (respect)              

Om deze vaardigheid onder de knie te krijgen kun je dit dus goed met de fysieke
training combineren.
Door in het begin aan al deze vaardigheden veel aandacht te geven is er
tijdens de lessen een mooi groepsproces ontstaan. Waar je in het begin nog
allemaal; individuen zag, zie je ze langzaam een hechte groep ontstaan. Een
groep die vertrouwen in elkaar krijgt en die elkaar respecteert om wie een
ieder is.
Als iedere deelnemer iets van dit gevoel kan vasthouden en in zijn verder
leven weet te gebruiken kan men terug kijken op een belangrijke periode in
zijn ontwikkeling.
“Wat stilte al niet kan bereiken” was de openingszin van deze evaluatie.
Eigenlijk zou ik daar rust en geduld aan moeten toevoegen. De trainer heeft door
deze elementen het vertrouwen van de kinderen gekregen. Een vertrouwen in hem
dat is doorgegroeid in een vertouwen in elkaar. En juist dit vertrouwen is de
basis die je moet hebben om je in deze wereld staande te houden. Zijn
ongedwongen manier van les geven en openstaand voor gevoelens en beleving
van kinderen hebben tot een enerverend groepsproces geleid. Zijn observaties
van de kinderen, geven een belangrijke vorm aan de training. Op deze manier
heeft hij naar mijn mening een optimaal resultaat behaald met deze groep
kinderen.

Hartelijke groet,
Johan Beije, Stagiair Paspartoe Opleiding SPW-4.